HI-WI drawing

Hi-WI drawing is een nieuwe techniek van tekenen die ik vanuit stichting Bando heb willen introduceren. Bij de HI-WI drawing gaan we uit van  een onderwerp dat aanvankelijk duidelijk in blokletters op een * whiteboard getekend  wordt. En daarna aangevuld wordt met aanvullende woorden, gedachtes en/of eenvoudige tekeningetjes of  illustraties. Het gaat uit van de zogeheten mind-map gedachte waarbij je zelf vorm en inhoud bepaald. Uiteindelijk krijg je als resultaat een hele bijzondere mindmap-afbeelding die je zeker kan helpen om je verhaal beter onder woorden te brengen.

Hieronder ben ik uitgegaan van de dag 1 MEI 2018. Na een klein onderzoek kwam ik achter veel dingen van deze bijzondere dag van de arbeid die natuurlijk een ontstaansverhaal kent. Ik had echter zelf nog nooit van Robert Owen gehoord, maar met zo'n klein overzicht, maak ik veel duidelijk van wat ik op 1 mei 2018 te weten ben gekomen. De tekening is voor mezelf een belangrijke geheugensteun geworden.

*Bij het ontbreken van een whiteboard kan je natuurlijk ook gewoon een wit stukpapier en een duidelijke pen nemen en het gewoon inkleuren met kleurtjes die je voor handen  hebt.

Hi-WI drawing is a new technique of drawing that I wanted to introduce by Bando foundation. With the HI-WI drawing we assume a subject that is initially drawn in block letters on a * whiteboard. And then supplemented with additional words, thoughts and / or simple drawings or illustrations. It is based on the so-called mind-map thought in which you determine your own form and content. Ultimately, as a result you get a very special mind map image that can certainly help you to put your story in better words.

 

Below I have assumed the day 1 MAY 2018. After a small investigation I found out a lot of things about this special day of labor, which of course has an origin story. However, I had never heard of Robert Owen myself, but with such a small overview, I make a lot of what I learned on 1 May 2018. The drawing has become an important memory aid for me.

* In the absence of a whiteboard you can of course also just take a white piece of paper and a clear pen and simply color it with colors that you have available.

De uiteindelijke verwerking van de tekening in de computer brengt me tot het resultaat hieronder. Voor een  presentatie print je de afdruk in het kleur af en kun hem je nog gaan lamineren.

The final processing of the drawing in the computer brings me to the result below. For a presentation you print the print in the color and you can laminate it.

Reis door 3 werelden

Ik heb heel veel gelift in mijn leven.

Terugdenkend aan een periode waarin ik veel aan het liften was, kan ik vertellen dat ik regelmatig van Enschede naar Amsterdam heb gelift. In Enschede studeerde ik aan de kunstacademie en in Amsterdam had ik tezamen met andere medestudenten een klein kamertje in een oud ziekenhuis (WG) gehuurd. Ik ging graag naar Amsterdam toe om daar o.a.  Naar de voorstellingen van de kleinkunstacademie te gaan. Ik had ooit een jaar kleinkunstacademie meegemaakt, maar had toen toch de keuze gemaakt om toch naar de kunstacademie te gaan. Toch had ik me verbonden als oud-leerling van de kleinkunstacademie en kreeg ik ieder jaar een paar keer uitnodigingen om naar leerlingenvoorstellingen te komen kijken. Zo liftte ik dus een keer van Enschede naar Amsterdam met een zelfgemaakt liftbord en stopte er een educatief danstheater voor me die me in een grote bus nog een plaats aan wilde bieden om mee te rijden naar Amsterdam. Het was een hele bijzondere lift en het contact klikte heel erg goed. In Amsterdam aangekomen, namen we weer afscheid van elkaar. Die avond ging ik dus naar de kleinkunstacademie aan de Lindengracht en wilde ik nog even een patatje bij een snackbar nemen. Mijn verbazing was groot toen ik de choreograaf van de dansgroep die mij die middag een lift had gegeven opnieuw trof. In die snackbar sprak choreograaf Marcel Horsthuis mij uit over een heel mooi idee dat hij wilde maken. Het was een reis die hij met beweging wilde uitdrukken van een reis door 3 verschillende werelden en ik gaf aan dat ik er graag wel mee wilde doen als de decorontwerper. Hij hoefde mij niet te betalen en ik kon het doen als een soort van stage. Deze afspraak is toen gemaakt en ik ben er mee begonnen. Een reis door de 3 verschillende werelden die eigenlijk voor de hele samenleving konden staan. Het waren de werelden:

1) De westerse wereld - een wereld van doelmatigheid (waaronder Nederland)

2) De chaotische en primitieve wereld (ik kon denken aan Afrika)

3) De oosterse wereld - of zeg maar de meditatieve (of geestelijke) wereld 

Het was een werkelijke uitdaging voor mij en vond het heerlijk om dit te onderzoeken en kwam met een goed resultaat tevoorschijn.

Later bedenk ik me dat de latere stichting Bando ook hier zijn wortels heeft kunnen krijgen.

Hier onder geef ik een huidige onderverdeling van de 3 verschillende werelden aan:

 

I was hitchhiking a lot in my life.

Thinking back to a period in which I was doing a lot of hitchhiking I can tell that I regularly was hitchhiking from Enschede to Amsterdam. In Enschede I studied at the art academy and in Amsterdam I had rented a small room in an old hospital (WG) together with other fellow students. I liked going to Amsterdam to go there, among other things, to the performances of the art academy for theatre. Once I had  attended The Small-art (theatre) academy for a year, but then I had decided to go to the art academy anyway. Still, I had connected myself as a former pupil of the theater art academy and every year I received invitations to visit pupils' performances a couple of times. So that time I was hitchhiking from Enschede to Amsterdam with a self-made Hitchhiking board  with the drawing letters of A'DAM and then an educational dance theater  wanted to give me a place in a big bus to drive to Amsterdam. It was a very special hitchhike and the contact clicked very well. When we arrived in Amsterdam, we said goodbye again. That evening I went to the art cabaret academy on the Lindengracht and wanted to take a fries at a snack bar. My surprise was great when I saw again the choreographer of the dance group who had given me a hitchhike that afternoon. In that snack bar, choreographer Marcel Horsthuis told me about a very great idea he wanted to make. It was a journey that he wanted to express with movement from a journey through 3 different worlds and I indicated that I would like to join it as the set designer. He did not have to pay me and I could do it as a kind of internship. And I was very happy this agreement was really made, so I started it.

A journey through the 3 different worlds that could actually stand for the whole society. It was the worlds:


1) The Western world - a world of efficiency (including the Netherlands)


2) The chaotic and primitive world (I could think of Africa)


3) The Eastern world - or say the meditative (or spiritual) world
It was a real challenge for me and I loved to research this and came up with a good result.


Later I realize that the later foundation Bando also got its roots here.
Below, I give a current subdivision of the 3 different worlds:

In die tijd had ik veel te maken met Willem de Ridder. Een voormalig FLUXUS-kunstenaar die regelmatig gastcolleges kwam geven in Enschede. In een latere periode ben ik zijn SPIEGELOGIE gaan onderzoeken, maar zag daar grote beperkingen van in.

Het zijn beperkingen die echter nog steeds in veel delen van de wereld aanwezig zijn en voor mij een typisch beeld van een chaotische wereld is geworden. Een wereld  van grote chaos en veelal een weinig geestelijke manier van denken.

At that time I had a lot to do with Willem de Ridder. A former FLUXUS artist who regularly gave guest lectures in Enschede.

In a later period I went to investigate his SPIEGELOGIE, but saw great limitations.

These are limitations that, however, still exist in many parts of the world and have become, for me, a typical image of a chaotic world. A world of great chaos and often a little spiritual way of thinking.

De weg van de wetenschap heb ik altijd opgevat als de doelmatige wereld die menigmaal zijn doel voorbij schiet. Natuurlijk is het nooit zwart wit te stellen, maar met de TECHNIEK heb ik helaas heel vaak een haat liefde verhouding gekend. Toch kwam ik zeer regelmatig in contact met zeer bijzondere technische mensen die voor professors werkten of die uit konden blinken in computerkennis. Een wereld waar plusjes, minnetjes en conclusies onophoudelijk op zoek willen gaan om van het gevecht met het gevoel of met het geloof te willen winnen.

I have always taken the path of science as the efficient world that often passes its goal.

Of course it can never be set black and white, but with the TECHNIQUE I have unfortunately often had a love-hate relationship. Nevertheless, I came into regular contact with very special technical people who worked for professors or who could excel in computer knowledge. A world where pluses, minuses and conclusions want to continuously seek to win the fight with feeling or with faith.

De weg van werkelijke wijsheid heb ik vooral de laatste 10 jaar in mijn leven mogen leren kennen, Het is zeker een bijzondere wereld die net als de 3 wijzen uit het Oosten komen. Kortgeleden werd ik eveneens geraakt door de wijsheid van Salomon, de naam die mijn hele bijzondere docente Els Salomons in haar naam droeg, maar dus ook werkelijk staat voor een hele grote wijsheid. Niet voor niets worden zijn boeken natuurlijk de zogeheten Wijsheid boeken genoemd. Tegelijkertijd begon er al een helder licht van Jezus in mijn leven te schijnen en kon ik voor het eerst het werkelijke licht van zijn lijden zien. Dit vind ik een heel mooi gegeven dat voor mij ook een werkelijke vrede kan vertegenwoordigen, Een wet die door mensen gemaakt is, zal altijd anders zijn dan de zogeheten Goddelijke wetten. Niet voor niets is het wetboek van strafrechten voor een heel belangrijk deel gebaseerd op de Bijbel.

I experience the way of real wisdom especially in the last 10 years in my life. It is certainly a special world that, like the three wise men, comes from the East. Recently I was also touched by the wisdom of Salomon, the name that my very special teacher Els Salomons carried in her name, but therefore really stands for a very great wisdom. It is not for nothing that his books are of course called the so-called Wisdom books. At the same time, a bright light of Jesus began to shine in my life and I could see for the first time the real light of his suffering. I think this is a very beautiful fact that can also represent a real peace for me. A law made by people will always be different from the so-called Divine laws.

It is not for nothing that the penal code for a very important part is based on the Bible.