FOTOKUNST van HANS

Vanaf de begintijd in Enschede was ik gefascineerd geraakt door het onderwerp AFBRAAK, de grote leegstaande gebouwen, waarin ooit een grote florerende textielhandel had plaatsgevonden. Enschede had een verleden van textielindustrie en dat zat natuurlijk ook verweven in de naam van de kunstschool waar ik toen naar toe ging. Dat was de academie voor kunst en industrie ofwel afgekort de AKI. Het bekende merk van SCHUTTERSVELD kwam natuurlijk uit Enschede. Later kwam ik erachter dat er ook nog heel veel voormalige kolonisten uit de Molukken op een goedkope manier ter werk werden gesteld. Ik heb kunnen merken dat een geschiedenis van een stad of zelfs van een land, niet bepaald onbelangrijk is in een samenleving. Mij intrigeerde dus vooral de restanten van die grote fabrieken die toen nog veel aanwezig waren. Het waren grote gebouwen met nog de oude machines die er waren opgesteld. Die zijn dus voornamelijk weer doorverkocht naar derdewereldlanden. Van die handel begreep ik nooit zoveel. Ik weet dat ik eens een 4-delige serie over het onderwerp geld had gevolgd voor de televisie en daarin was heel duidelijk naar voren gekomen dat derdewereldlanden voor rijke landen een goede investering waren. Gewoon vanwege de goedkope werklasten. Alles is er goedkoper. En als je dacht dat dit principe veranderd is? Nee hoor, het is nog precies hetzelfde. Nederlanders gaan zich zelfs veelvuldig in Oostbloklanden vestigen omdat de arbeidskrachten en de huren daar minder duur zijn. Zo kan je dus voor energiebedrijven heel goed vanuit een Oostblokland gebeld worden. Er is eigenlijk niets veranderd met de mens. Maar de natuur gaat zijn weg en laat kleuren en structuren zien en die heb ik geprobeerd vast te leggen met het medium fotografie.

PHOTO ART of HANS

From the early days in Enschede I was fascinated by the subject of BREAKDOWN, the large vacant buildings in which a large flourishing textile trade had once taken place. Enschede had a history of the textile industry and that was of course also interwoven in the name of the art school I went to at the time. That was the academy for art and industry or AKI for short. The well-known SCHUTTERSVELD brand came from Enschede, of course. Later I found out that a lot of former settlers from the Moluccas were also employed cheaply. I have noticed that a history of a city or even of a country is not exactly unimportant in a society. So I was especially intrigued by the remnants of those large factories that were still very much present at the time. They were large buildings with the old machines still installed. So they are mainly resold to third world countries. I never understood that much about that trade. I know that I had once watched a 4-part series on the subject of money for television, and it was very clear that Third World countries were a good investment for rich countries. Simply because of the cheap workloads. Everything is cheaper there. What if you thought this principle has changed? No, it is exactly the same. The Dutch even settle frequently in Eastern Bloc countries because the labor and rents there are less expensive. So you can very well be called from an Eastern Bloc country for energy companies. Nothing has actually changed with humans. But nature goes its way and shows colors and structures, which I tried to capture with the medium of photography.

Vrijwel alle foto's die je hier ziet, zijn in het formaat 40x50 cm afgedrukt op vaak nog echt papier. Het zijn veelal dus de nog echt met de hand afgedrukte unieke exemplaren, die deels ook op mijn eindexamen van de kunstacademie hebben gehangen en gepubliceerd zijn in de eindexamencatalogus van het jaar 1987. (De kleurenfoto's heb ik echter niet zelf afgedrukt.) 

Almost all the photos you see here are printed in the format 40x50 cm on often still real paper. It is mostly the still really hand-printed unique exams, which partly also hung on my art school graduation and were published in the graduation catalog of 1987. (However, I did not print the color photos myself.)

Ook de restanten van pin-ups die waren achtergebleven vertellen natuurlijk een verhaal op zichzelf. Het waren blijkbaar veelal mannen op de werkvloer. Het is dankbaar om dit in het zwart te tonen. Hierdoor worden de beelden natuurlijk totaal iets anders dan voorheen en zijn het herinneringen geworden.

The remnants of pin-ups that were left behind also tell a story in themselves. Apparently they were mostly men in the workplace. It is grateful to show this in black. This makes the images of course completely different than before and they have become memories.

Ook kwamen we in Enschede een heel speciaal kanaal tegen dat destijds voor de industrie gegraven was, maar eigenlijk nooit als een veel bevaren kanaal dienst had gedaan. Het kanaal ging dwars door een prachtig landschap heen en we hadden met onze fotografie docent Cor Jaring het plan gemaakt om er met een piepschuim vlot overheen te gaan varen en alles dat we tegen zouden komen fotografen.

 

We also came across a very special canal in Enschede that had been dug for the industry at the time, but had never actually served as a much-traveled canal. The canal went through a beautiful landscape and we had made the plan with our photography teacher Cor Jaring to sail over it smoothly with styrofoam and photograph everything we would encounter.

SLOOP VAN KERKGEBOUWEN

Na Enschede ben ik naar Amsterdam verhuisd en het eerste dat ik daar veel fotografeerde waren DE KERKGEBOUWEN die afgebroken werden. Het maakte me opnieuw nieuwsgierig, die grote gebouwen die blijkbaar totaal geen dienst meer konden doen en eigenlijk een grote sta in de weg bleken te zijn omdat ze veel te veel ruimte in beslag namen. Ook achteraf begrijp ik niet goed waarom deze grote hoge puntgebouwen met zo'n oorverdovend orgel eigenlijk zo massaal uit de grond zijn gekomen en dat Nederlanders zelfs van dat soort gebouwen in derdewereldlanden hebben willen neerzetten. En dat terwijl dit soort vreemde gebouwen, met vaak verschilende hoogtestanden en zelfs  rangen. (de armen mogen vaak niet voorin zitten)  werkelijk nergens in de Bijbel voorkomt. Het is dus overduidelijk een bedenksel van mensen die lid zijn geworden van een denominatie met vaak een man (of vrouw)  vaak net doet alsof ze God zelf zijn. Is dat eigenlijk niet raar? In ieder geval heb ik er veel plezier in gehad om dit gegeven in beeld vast te leggen. 

DEMOLITION OF CHURCH BUILDINGS

After Enschede I moved to Amsterdam and the first thing I photographed a lot there were THE CHURCH BUILDINGS that were demolished. It made me curious again, those large buildings that apparently could no longer serve and actually turned out to be a major obstacle because they took up too much space. In retrospect, I also do not understand why these large high-point buildings with such a deafening organ actually came out of the ground so massively and that the Dutch even wanted to build such buildings in third world countries. And that while this kind of strange buildings, often with different height positions and even grades. (The arms are often not allowed to sit in the front) really does not appear anywhere in the Bible. So it's obviously a figment of people who have joined a denomination, often with just one talking man (or woman) who will often pretending to be God himself. Isn't that strange? In any case, I had a lot of fun capturing this fact in images.

Ik vond het heel leuk om trappetjes op te klimmen en dan te kijken naar de verschillende beelden die zich dan vertonen. Het beeld van bovenaf is natuurlijk heel anders dan het beeld van onderaf. Dat symboliseerd natuurlijk ook al vele jaren de toron van Babylon en de grote drang van de mens om zo hoog mogelijk te komen. Op het centraal station van Den Haag zul je zelfs ook een gebouw aantreffen dat ze zelfs NIEUW BABYLON hebben willen noemen, 

I really enjoyed climbing stairs and then looking at the different images that appear. The image from above is of course very different from the image from below. This, of course, also symbolizes the tower of Babylon for many years and the great urge of man to get as high as possible. At The Hague Central Station you can even find a building they wanted to call the NEW BABYLON,

Natuurlijk fotografeerde ik ook elders in Amsterdam

THEATER PHOTOS

STRUCTUUR FOTO'S

FOTOGRAFEREN DOE IK NOG STEEDS ALTIJD, HIERONDER EEN SERIE VAN DE AFGELOPEN JAREN, MAAR NU GEMAAKT MET DIGITALE FOTOGRAFIE

FOTOGRAFEREN BLIJFT VOORAL EEN KWETIE VAN GOED KIJKEN  EN ZIEN MET EEN GEOEFEND OOG EN OOK DE PRESENTATIE BLIJFT IN 2 DELEN. 

1- HET NEMEN VAN DE FOTOBEELD

2- HET VERWEKEN/BEWERKEN VAN HET FOTOBEELD

STILL I ALWAYS DO PHOTOGRAPHY, BELOW JUST A FEW PHOTOWORKS BUT NOW MADE WITH DIGITAL PHOTOGRAPHY

PHOTOGRAPHING REMAINS A QUESTION OF GOOD LOOK AND REALLY TO SEE WITH A PRACTICAL EYE AND THE PRESENTATION STAYS IN 2 PARTS.

1- TAKING THE PHOTO IMAGE

2- PROCESSING / EDITING THE PHOTO IMAGE

En af en toe natuurlijk ook met een klein straatoptreden met mijn 2 vrienden Piet en kameelhond. Deze video heb ik laten maken door de vrouw die ik hierboven heb gefotografeerd.

And occasionally also with a small street performance with my 2 friends Piet and camel dog. I had this video made by the woman I photographed above.

VERHAAL VAN  STUKJE MUUR

SLAAPKAMERMUUR WAAR IK DAGELIJKS KWAM EN HET VERHAAL DAT ER AAN DE MUUR TE ZIEN IS

HET VEROUDERE MECHANIEKJE (GEMAAKT IN AMSTERDAM-ZUID -TRAMEINDPUNT)

VAN MIJN KUNSTENAARSVRIEND AL KESSLER UIT PARIJS - IEDER JAAR STUURDE HIJ EEN HOUTSNEDE TOE

HARTENSPIEGEL MET IK EN MIJN MOEDER

MIJN KINDEREN DIE IK VRIJWEL NIET MEER TE ZIEN KON KRIJGEN

MIJN ZOONTJE NANDO -BIJZONDERE AFDRUK DIE IK GEMAAKT HEB  BIJ DRUKKERIJ KEESING IN AMSTERDAM

HET MYSTERIEUZE SCHILDERIJTJE DAT IEDER JAAR OP DE TROUWDAG VAN MIJN OUDERS NAAR BENEDEN VIEL