Theater

Welke betekenis vind ik in het woordenboek?

 

1) plaats waar je naar toneel, ballet of andere podiumkunsten gaat kijken

Voorbeeld:   `openluchttheater`  
Synoniem:   schouwburg


2) alle voorstellingen die in een theater (1) worden gegeven

Voorbeeld:   `experimenteel theater`  
Synoniemen:   toneelkunst, podiumkunst, toneel
theater spelen  (je aanstellen)

 

Een iets meer compacte betekeis is bijvoorbeeld:

Theater = schouwburg, toneelgebouw, ook: toneel(spel), opvoeringen, datgene wat er te zien is in de schouwburg. Hiertoe behoren naast het drama ook circus, goochelen, jongleren, revue, cabaret, toneel, ballet, opera, operette, musical en pantomime.

Maar ook trof ik een 16tal betekenissen:

1) Aanstellerij 2) Aanstellerig gebouw (crypt.) 3) Bioscoop 4) Cabaret 5) Gebouw voor (gezelschaps)spel (crypt.) 6) Gebouw voor toneel 7) Gebouw voor kunst 8) In dit gebouw stelt men zich aan (crypt.) 9) Komedie 10) Podiumkunst 11) Schouwburg 12) Speelplaats van joop v.d. ende (crypt.) 13) Toneel 14) Toneelgezelschap 15) Toneelkunst 16) Uitgaansgel

 

We kunnen ook kijken naar theater als kunstvorm

Theater is dan een verzamelnaam voor de kunstvorm waarbij acteurs levende voorstellingen maken voor een publiek.

Wanneer met deze kunstvorm wordt opgetreden op een toneelvloer gaat het soms om een toneelvoorstelling.

Voorbeelden zijn:

  • Absurd toneel
  • Animatronicsshow
  • Bewegingstheater
  • Blijspel
  • Cabaret
  • Circustheater
  • Combitheater
  • Commedia dell'arte
  • Dans
  • Drama
  • Engels renaissancetheater
  • Episch theater
  • Improvisatietheater (onder andere ook theatersport)
  • Kindertheater, onder andere kindergezelschappen
  • Klucht
  • Komedie
  • Locatietheater
  • Melodrama
  • Musical
  • Muziektheater
  • Nogaku en No-spel, Japan
  • Opera
  • Operette
  • Pantomime
  • Poppenkast
  • Straattheater
  • Randai, een theatervorm in West-Sumatra, Indonesië.
  • Toneel
  • Variété
  • Vormingstheater
  • Wagenspel
  • Wetenschapstheater

 

 


Grote verscheidenheid in de betekenis

Zo zie je dus dat er veel onder theater kan worden verstaan

Maar nu wil dus even verder ingaan op het theater van het leven " Het levenstheater" en  wijs ik even op het volgende artikel:

http://www.elah.org.il/content.php?id=132&tlng=english:

De komende maand gaat bij Elah een toneelgroep van start waarin leerlingen van de Tewa school in Tel Aviv samen met ouderen uit de bejaardenclub van Florentine levensverhalen gaan spelen. De groep wordt begeleid door dramatherapeut en -docent Shani Gershman en Gili Gotfried.

Aanvankelijk was het plan een toneelgroep voor ouderen alleen op te richten. Zij zouden werken aan een toneelstuk dat wordt gebaseerd op hoofdstukken uit hun eigen levensverhalen. Maar de directeur van de bejaardenclub in Florentine was zo enthousiast over de intentie en de werking van de intergenerationele schrijfgroepen - het overbruggen van de kloof tussen oud en jong – dat hij voorstelde ook jongeren erbij te betrekken.

Leerlingen van de Tewa school komen al jaren naar de bejaardenclub van Florentine om vrijwilligerswerk te doen. Vanaf nu kunnen ze meedoen aan de toneelgroep, waarin de leerlingen de ouderen zullen spelen toen die jong waren. De ouderen hebben de regie van het stuk in handen maar zullen ook zelf acteren. Onderwerpen die in het stuk aan de orde zullen komen, zijn bijvoorbeeld de weg naar Israel, de aanpassing in het land, spelletjes uit de jeugd, herinneringen aan de familie en aan het ouderlijk huis.

Net als de intergenerationele schrijfgroep heeft de toneelgroep bepaalde doelstellingen. Allereerst willen we de verhalen van ouderen vastleggen en bewaren. Ouderen hebben vaak de behoefte iets achter de laten voor de volgende generaties. Het achterlaten van verhalen geeft betekenis en inhoud aan hun leven. De tweede doelstelling is de verschillende generaties dichter tot elkaar te brengen en vooroordelen over en weer te doorbreken. Drama is daarvoor een geweldig instrument. We zullen gebruikmaken van technieken als improvisatie en karakterontwikkeling, en van schrijven.

 

Bij theater kunnen we dan gaan denken aan een wijze waarop mensen tot uitdrukking komen

 

bert hellinger Bert Hellinger, geboren in 1927 (Leimen / Baden in Duitsland) was oorspronkelijk een priester en onderwijzer bij de Zulu's in Zuid Afrika.

Vanuit een studie naar de kracht van de geest kwam hij achter het grote belang van de begrippen:  STILTE  + RITUELEN (ook te denken aan automatische gedragingen of gewoontes)


Deze kunnen dus in een heel sterk verband staan met overleden voorouders.

Bert Hellinger studeerde filosofie en theologie aan de Universiteit van Würzburg.

In 1950, werd hij uitgezonden naar Zuid-Afrika , waar hij als missionaris terecht kwam tussen de zogeheten Zulu's .

Hier zette hij zijn studies voort aan de Universiteit van Pietermaritzburg en de Universiteit van Zuid-Afrika.
Bert Hellinger woonde in totaal 16 jaar in Zuid-Afrika en werkte er als pastoor en leraar.

Tevens werd hij directeur van een grote school in Afrika en kreeg hij de verantoordelijkheid van nog eens  150 omliggende scholen.

De Zulu-taal leerde hij vloeiend en hij nam deel aan hun rituelen waar hij veel van heeft kunnen leren.


Bert Helliger kwam in zijn bevindingen ook naar buiten met een opmerkelijke uitleg over het onderwerp incest

Wanneer iemand hiermee wordt geconfronteerd kan men vaak herleiden dat de echtgenoot te kort komt bij zijn eigen vrouw. Er wordt dan gezocht naar een compensatie waarbij de dochter de plaats in neemt van de vrouw. Dit wordt gezien als een onbewuste reactie. Er zijn bij incest dus 2 feitelijke "daders": eentje op de achtergrond en eentje op de voorgrond in de open lucht. Je kunt het dan vrijwel niet oplossen. Het is alleen mogelijk wanneerje werkelijk de juiste daders aan het licht brengt. Vaak zie je dan dat er vreemde zinnen bij het slachtoffer naar voren kunnen komen. Zo zou de dochter tegen haar moeder kunnen zegen: Ik doe het voor jou mama, terwijl ze tegen haar vader zou kunnen zeggen: Ik doe het voor mama. Het effect van het letterlijk uitspreken van deze zinnen is dus heel erg groot. Incest kan op dat moment namelijk niet meer doorgaan. Dit wordt gezien als vrijwel de beste manier om hier voorgoed een eind te maken. Dus een methode zonder beschuldigingen. Het gerechtshof schiet veelal tekort bij het aanwijzen van de dader.

bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Bert_Hellinger

 

Over stilte + gewoontes

Bij het nog even aanhalen van de 2 begrippen van STILTE en GEWOONTES (rituelen) denk ik aan 2 voorbeelden die ons zijn gegeven zijn vanuit de Bijbelverhalen.

Wanneer we deze verhalen tot ons willen nemen komen vaak tot verschillende mens-voorbeelden die tegenover elkaar staan.

 

zoals:


  1. Adam en Eva
  2. Kain en Abel
  3. Sarah en Hagar
  4. Abraham en Sarah
  5. Abraham en Hagar
  6. Izaak en Ismael
  7. Jacob en Isaeu

Al deze namen hebben hele bijzondere betekenissen,

maar ook zien we hier dat er een voorbeeld mee wordt gemaakt tussen de stilte van het besef en het zijn van een schepsel.

 

Ik wil hier dan gelijk maar even duiden op bijvoorbeeld de betekenissen van bijvoorbeeld: Kain en Abel


Kain = schepsel

Abel = niets


maar ook natuurlijk Sarah en Hagar


Sarah = prinses

Hagar = iemand die altijd op de vlucht is / stanger

 

Het zijn telkens 2 werelden die tegenover elkaar zullen staan en die dus verschillend zijn.

Niet het oordelen lost wat op, maar het inzicht van wat er werkelijk aangeduid wordt, kan veel oplossen.


De relatie tussen 2 personages ten tonele noemen we vaak theater

en is feitelijk bedoeld om je te verrijken in een meerwaarde.

Hierbij kun je dus beter nooit gaan veroordelen van iets dat je niet zult begrijpen of niet zult kunnen begrijpen.

Het uitspreken van het woord in de goede situatie is volgens Bert Hellinger van een zeer groot belang.

Dit kan ook gezien worden als een vorm van profeteren naar elkaar toe

en dan is het dus in het werkelijk delen met elkaar.

 

En  om misvattingen te voorkomen geef ik nog even het verschil aan tussen profeteren en profiteren.

 

Hoewel deze woorden er vrijwel het zelfde uit zien, dat ene lettertje maakt een groot verschil.

 

PROFETEREN = voorzeggen, aankondigen of het uitspreken van het woord.

 

Of in Bijbelse termen kan men het volgende er onder omschrijven:

 

PROFETEREN = Het verkondigen of uitspreken van een boodschap van God door een werking van de Heilige Geest.

Paulus, zoals voorgesteld door Rembrandt (1633 of 1635) denk hierbij bijvoorbeeld aan apostel Paulus

In het oude testament is profoteren slechts voorbehouden tot slechts profeten, maar in het nieuwe testament kan iedereen die vervuld is van heilige geest profeteren en is het niet meer alleen voorbehouden aan de zogeheten profeten of apostels. De mens die zich zich werkelijk tot de geest komt, kan ook spreken van wat hem overkomt of van wat hij heeft kunnen genieten in het woord.

Profeteren is dus totaal iets anders dat profiteren

PROFITEREN = baat of winst hebben bij iets


Terwijl je in mijn visie natuurlijk ook "winst"  maakt door te gaan profeteren.

 

Het woord profiteren kan ook betekenen dat het itsluitend kan worden uitgedrukt met de betekenis van GELD als winst.

Terwijl bij profeteren geld geen rol speelt en vaak zelfs als tegenovergestelde kan worden.

 

Denk hierbij dus aan de God van de liefde tegenover de God van het geld - of GOD + MAMMON)

De Bijbel van het nieuwe testament voegt hier dan nog heel duidelijk aan toe in Matteüs 6:24 : Je kunt geen 2 goden dienen!


 

 

 

De verschillende vormen van uitleg

Na deze verschillende vormen van uitleg mogen we misschien concluderen dat theater belangrijk is.

Wanneer we de moeite zullen doen om werkelijk eens de website van ELAH te gaan bezoeken, kunnen we verschillende mensen horen voor wie het belangrijk is om hun eigen verhaal te kunnen en mogen vertellen. De website vind je dus op http://www.elah.org.il

Deze groep probeert mensen naar een groter levensgeluk te brengen.

 

Dat theater bijzonder belangrijk is zien we ook in het absurdistisch theater van Samuel Backett.


Naar aanleiding van tante Getrude ( Beckett) die eens smoorverliefd werd op de Filippijn Jose Rizal en hem daarom volgde naar de wereldstad Parijs, was dit waarschijnlijk ook voor de jonge Samuel de grote wens geworden om naar de wereldstad Parijs te gaan. Jose Rizal kwam natuurlijk een zeer arm 3e wereldland, mensen die veelal als werkelijke slaven van Spanje golden. In Parijs aangekomen had Samuel Beckett als eerste de drang om een jaar lag tussen de allerarmsten van Parijs te leven en schreef toen een toneelstuk dat gelijk wereld beroemd werd.

Goede voorbeelden zijn natuurlijk van heel groot belang.

Men kan dan leren dat het werkelijk uitspreken tot elkaar van groot belang is.

 

Bij het stuk " Waiting voor Godoth"  zien we:

 

Het samenspel tussen een zekere: Estragon + Vladimir

 

Maar ook in het samenspel tussen: Pozzo + Lucky.

 

Beide paren zijn theatervoorbeelden waarbij we  werkelijk leven in een absurde realiteit leren waar te nemen.

Dit wordt in het stuk " Waiting for Godoth"  o.a. aangegeven met een "uitgebloeide treurwilg" die opeens weer blaadjes kan krijgen.

 

Goed "THEATER " kan dus echt van levensbelang zijn.

Ieder mens is unique en we komen tot elkaar wanneer we met elkaar delen in welke vorm  ook.

Iemand of iets daarin dat van werkelijke groot belang is, volkomen te gaan negeren is zeer onverstandig.

Het leven  is natuurlijk veel meer dan alleen maar een voorstelling van aanstellerij.

Het is het spel eigenlijk alles om zal draaien.

 

Theater is een vorm van leven met een zeer sterke bedoeling om werkelijk te kunnen groeien in het mens zijn.


Daar komt dan nog het vaststaand gegeven bij dat de mens nimmer of te nooit in staat zal kunnen zijn om deze weg als 1-ling te ondergaan.

Altijd zal die ander een rol van groot belang behouden zoals in de uitleg van Bert Hellinger op te merken is.

 

De mens schiet uit zichzelf dus veel te kort om werkelijk een ware essentie te zien.


Hij zou er dus goed aan doen om werkelijk betrouwbare bronnen tot zich te nemen.

 

Dit zijn bronnen die zich door de eeuwen kunnen bewijzen als de waarde van werkelijke liefde?


Dit heeft dus niets met een kopiieerbaar kunstje te maken,

al zijn er ook veel mensen die ook daar hun geld aan verdienen

en daarmee denken dat ze zelf iets voor innerlijke groei te betekenen hebben gehad.

Deze mensen zllen altijd met de zogeheten ijdele pijnen of pijnlichamen bezig.

Zij schermen dan met iets, waar ze niemand echt mee kunnen bedienen.

En zullen meer worden als een drugs waar mensen verslaafd aan raken.

 

 

Waarom liefde?

Liefde is een noodzaak, omdat alleen vanuit een werkelijke liefde een vergeving kan vrijkomen.

Alleen vanuit werkelijke liefde zal men in staat zijn om de ander te vergeven.

Anders zal men namelijk gewoon maar doen alsof en in werkelijkheid te menen.

Werkelijke liefde onderscheid zich van andere vormen van liefde omdat het voor de eeuwigheid zal zijn en dat is heel anders dan voor tijdelijke aard. Er kan geen sprake van werkelijke liefde zijn, wanneer er ook maar iets stelselmatig bewust verzwegen zal worden en men dus absoluut niet bij het eigen individu te raden wil gaan.

Een zoektocht die voor ieder mens zal gelden is misschien wel goed te omschrijven naar de zoektocht van de mens naar God en of hij deze dan wel of niet in werkelijkheid zal vinden.

Men kan dus jaren lid zijn van een kerk, maar nog helemaal niets van de werkelijke liefde van God te hebben begrepen.

De werkelijke kracht der liefde die Hij alleen maar door de eeuwen heeft kunnen worden en dat bestaat dus naast al het uiterlijk vertoon van de meeste kerken.